شنبه ۳۰ تیر ۰۳

دیزل ژنراتور چیست؟

۲۷۶ بازديد


سوخت دیزل از یک موتور دیزلی به دست می آید که یک ژنراتور برای تولید برق می سازد. موتور دیزل به عنوان محرک اصلی استفاده می شود و این دستگاه به دیزل ژنراتور معروف است. در نتیجه احتراق سوخت دیزل، انرژی دورانی تولید می شود. ژنراتور به همان شفت موتور دیزل متصل است و برای تبدیل انرژی دورانی موتور دیزل به انرژی الکتریکی استفاده می شود.

کاربردهای اصلی صنعت برق دیزل چیست؟

در بیشتر موارد از دیزل ژنراتورها برای تولید برق در مقیاس کوچک و متناوب استفاده می شود. در شرایط اضطراری، زمانی که برق شبکه در دسترس نیست، از موتور دیزل برای تامین بار استفاده می شود.

ظرفیت دیزل ژنراتور چقدر است؟

به طور کلی، ظرفیت دیزل ژنراتور بین 2 تا 50 مگاوات است که در نیروگاه های مرکزی برای پاسخگویی به اوج تقاضا در نیروگاه های بخار و برق آبی استفاده می شود. اما امروزه به دلیل قیمت بالای سوخت، از موتورهای دیزلی برای چنین کاربردهایی استفاده نمی شود.

اجزاء، عملکرد و نمودار یک موتور الکتریکی دیزل

در زیر اجزا یا سیستم های مختلف مورد استفاده در نیروگاه های دیزلی آورده شده است.

موتور دیزل

سیستم ورودی هوا

سیستم های گرمایشی

بخش خنک کننده

بخش تامین چراغ قوه

سیستم روغن کاری

بخش راه اندازی موتور دیزل

موتور دیزل

موتور دیزل جزء اصلی نیروگاه دیزل است. برای تولید نیروی مکانیکی به شکل انرژی دورانی با کمک احتراق گازوئیل استفاده می شود. ژنراتور به همان شفت موتور دیزل متصل است.

دو نوع موتور دیزل وجود دارد:

یک موتور دو زمانه

موتور چهار فاز

برای موتورهای دو زمانه به ازای هر دور چرخش میل لنگ یک زمان و برای موتورهای چهار زمانه به ازای هر دو دور چرخش میل لنگ یک زمان تولید می شود.

در مقایسه با موتورهای چهار زمانه، موتورهای دو زمانه نسبت قدرت به وزن کمتری دارند، جمع و جورتر هستند، راه اندازی آسان تر و هزینه سرمایه کمتری دارند. اما بازده ترمودینامیکی موتورهای دو زمانه کمتر از موتورهای چهار زمانه است. موتورهای دو زمانه به آب سردتر و روغن کاری بیشتری نیاز دارند.

موتورهای چهار زمانه برای استفاده در تولید در مقیاس کوچک و مجموعه های DG بر موتورهای دو زمانه ترجیح داده می شوند. و برای تولید انبوه موتورهای دو زمانه ترجیح داده می شوند. خروجی مورد نیاز یک نیروگاه دیزلی را می توان با استفاده از رابطه زیر محاسبه کرد.

انواع دیزل ژنراتور

نیروگاه های دیزلی با ظرفیت کمتر از 3 مگاوات در حالت آماده به کار و 3-25 مگاوات برای بار پایه استفاده می شود. به عنوان یک قاعده، کارخانه های این نوع از موتورهای چهار زمانه استفاده می کنند. نیروگاه های مورد استفاده در نیروگاه های بار پایه بیش از 10 مگاوات ظرفیت دارند و این ژنراتورها از موتورهای دو زمانه استفاده می کنند.

سیستم تهویه

یک دیزل ژنراتور بزرگ به 4 تا 8 متر مکعب هوا در هر کیلووات ساعت نیاز دارد. هوای طبیعی حاوی مقادیر زیادی ذرات گرد و غبار است که می تواند به سیلندرهای موتور آسیب برساند. به همین دلیل از فیلترهای هوا در سیستم های ورودی هوا استفاده می شود.

فیلترهای هوا از پارچه، چوب یا نمد ساخته می شوند. گاهی اوقات از فیلترهای حمام روغن استفاده می شود. ذرات گرد و غبار در فیلترهای حمام روغن با روغن پوشانده می شوند. سیستم ورودی هوا به گونه ای طراحی شده است که حداقل افت فشار در جریان هوا وجود داشته باشد.

اگر افت فشار زیاد باشد؛ این می تواند باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور شود. فیلترهای هوا باید به طور دوره ای تمیز شوند تا از گرفتگی جلوگیری شود. در نیروگاه های پرقدرت، از یک صدا خفه کن بین موتور و سیستم ورودی برای کاهش آلودگی صوتی استفاده می شود.

سیستم اگزوز

احتراق گازوئیل باعث تولید گاز می شود. سیستمی که برای حذف این گازها استفاده می شود به نام سیستم اگزوز شناخته می شود. هدف از سیستم اگزوز این است که گازهای موتور را به اتمسفر آزاد کند. سیستم های اگزوز برای حذف گازها بدون افت فشار طراحی شده اند. با کاهش فشار، کار بیشتری باید برای دفع گازها انجام شود. و این باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش توان خروجی دیزل ها می شود.

برای کاهش سطح صدا باید یک صدا خفه کن در سیستم اگزوز نصب شود. لرزش باید در کارخانه با یک لوله اگزوز انعطاف پذیر جدا شود. یک سیستم اگزوز برای جلوگیری از انتقال حرارت از طریق آزبست مورد نیاز است و باید به طور دوره ای تمیز شود.

سیستم خنک کننده آب

یک موتور آی سی با سوزاندن سوخت با هوا کار می کند و درصد انرژی مصرفی به شرح زیر است:

30-37٪ - کار مفید

30-35٪ - توسط گازهای اتمسفر حمل می شود

0-12٪ - در اثر تابش، همرفت و هدایت از دست می رود

22-30% - انرژی گرمایی از گاز به دیواره سیلندر جریان می یابد

بنابراین در موتور آی سی 22 تا 30 درصد انرژی به عنوان انرژی گرمایی از بین می رود. و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور نیاز به سیستم خنک کننده دارد. دو نوع سیستم خنک کننده وجود دارد.

خنک کننده مستقیم

خنک کننده غیر مستقیم

خنک کننده مستقیم را خنک کننده هوا و خنک کننده غیرمستقیم را خنک کننده آبی نیز می گویند. به طور کلی، خنک کننده هوا برای موتورهای کم ظرفیت استفاده می شود. و از باله ها و بافل های خنک کننده برای حذف گرما از موتور استفاده می کند. سیستم خنک کننده آب برای موتورهای با قدرت بالا و متوسط ​​استفاده می شود. سیستم خنک کننده آب از ژاکت آب، رادیاتور و اتصالات لوله استفاده می کند.

سیستم تامین سوخت

در دیزل ژنراتور همانطور که از نامش پیداست از دیزل به عنوان سوخت استفاده می شود. سیستم تحویل سوخت باید وظایف زیر را انجام دهد.

بسته به ظرفیت موتور و ساعات عرضه، یک مخزن ذخیره برای ذخیره گازوئیل مورد نیاز است.

قبل از سوخت رسانی به موتور، سوخت باید فیلتر و عاری از هرگونه ناخالصی باشد.

نیاز به سنج سوخت

بسته به بار در هر چرخه، باید دقیقا سوخت رسانی شود.

یک مسیر برگشت برای سوخت مصرف نشده فراهم کنید.

در یک موتور چند سیلندر، لازم است سوخت اتمیزه شود و سوخت در هر سیلندر توزیع شود.

سه نوع سیستم تزریق سوخت وجود دارد.

سیستم راه آهن مشترک

سیستم پمپاژ مجزا

سیستم توزیع

سیستم روغن کاری

در موتور IC، آرایش پیستون-سیلندر در معرض تغییرات شدید دما است. در دمای حدود 2000 درجه سانتیگراد یا بیشتر کار می کند. در چنین دماهای بالایی، روان کننده می تواند چسبناک شود و باعث چسبیدن رینگ های پیستون شود. موتورها تحت شرایط بار بالا کار می کنند و در صورت خرابی سیستم روغن کاری اصطکاک را کاهش می دهند. بنابراین یک موتور آی سی نیاز به سیستم روغن کاری دارد و تمام قطعات موتور به روغن کافی نیاز دارند.

سیستم روانکاری از تماس مستقیم بین دو فلز جلوگیری می کند و سایش قطعات متحرک را کاهش می دهد. قطعات ذکر شده در زیر آی سی موتورها باید روغن کاری شوند.

پیستون و سیلندر

بلبرینگ اصلی میل لنگ

بادامک، میل بادامک و یاتاقان های آن

انتهای بلبرینگ روی شاتون

سه نوع سیستم روانکاری وجود دارد.

سیستم روانکاری مه یا شارژ شده

سیستم تزریق سامپ مرطوب

سیستم تزریق با ساپ خشک

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.