جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

چگونه "کوفته خوب" درست کنیم؟ در اینجا چند نکته برای خوشمزه تر کردن آن وجود دارد

۵۸۴ بازديد


کوفته یکی از خاطره انگیزترین و لذیذترین غذاهایی است که از کودکی خورده ام، کوفته در بین سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی که به روش های مختلف تهیه و سرو می شود، پرطرفدارترین است. حتما اسم داره مواد اصلی پیراشکی تخم مرغ، سیب زمینی و پیاز است که به روش های مختلف مخلوط شده و با سایر مواد ترکیب شده است. با نان و برنج می توانید یک غذای خوشمزه و خوش عطر را میل کنید.

تاریخچه قیمه در ایران

کتلت گوشت چرخ کرده یکی از غذاهای پرطرفدار در ایران است. اما به دلیل وجود تاریخچه طولانی و متنوع، تعیین دقیق منشا کتلت در ایران دشوار است. در زیر به برخی از داده های تاریخی مربوط به این غذا در ایران می پردازیم:

تاریخ باستان: یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های کتلت‌مانند ممکن است «کوفته» باشد که در ایران باستان شناخته شده بود. کوفته ها به طور سنتی از گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، نمک و فلفل تهیه می شدند. این غذا در دوره صفویه (قرن 16 تا 18 میلادی) بسیار محبوب شد.

تأثیر خارجی: مفهوم کوفته کوچک شاید در قرن نوزدهم با ورود غذاهای اروپایی به ایران و شاید با تأثیر غذاهایی مانند کروکت فرانسوی وارد ایران شده باشد. در ابتدا این غذا در رستوران ها و هتل های تاثیرگذار تهران معرفی شد.

غذاهای ایرانی. با گذشت سالها در ایران کتلت ها طعم خاص خود را پیدا کرده اند. طرز تهیه پته ایرانی معمولاً شامل ترکیبی از گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه، پیاز، نعناع و نمک فلفل است. سپس یک طعم دهنده مانند نخود، پنیر یا کدو تنبل اضافه می شود. کتلت های آماده شده را در یک تخم مرغ آغشته می کنند، سپس در آرد و سرخ می کنند.

مواد لازم برای تهیه کتلت با گوشت چرخ کرده برای 4 نفر:

4 عدد سیب زمینی متوسط

250 گرم گوشت چرخ کرده

2 وای

1 عدد پیاز متوسط

به درستی روغن بزنید

نمک و فلفل به میزان لازم

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

مراحل درست کردن شنیسل در خانه

برای تهیه یک کتلت خانگی خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید و از این غذای خوشمزه نونی لذت ببرید.

مرحله اول: سیب زمینی و پیاز را آماده کنید

ابتدا سیب زمینی ها را پوست گرفته و رنده کنید. سپس پیاز را پوست بگیرید و در ظرف دیگری بریزید. آب پیاز را بگیرید و به سیب زمینی رنده شده اضافه کنید.

اگر پیازها مرطوب باشند، کوفته ها به هم نمی چسبند. پس هنگام حل این مشکل مراقب باشید. می توانید آن را با پشت قاشق در آبکش یا آبکش فشار دهید تا آب اضافی پیاز گرفته شود.

اگر وردنه ندارید به اندازه یک پیاز خرد شده در دست بگیرید و یک مشت بزنید. پیاز را تا حد امکان فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

مرحله 2 گوشت و تخم مرغ را اضافه کنید

حالا گوشت خرد شده را به سیب زمینی های خرد شده اضافه کنید. تخم مرغ را به این مخلوط اضافه کنید.

مرحله سوم: فلفل و نمک را اضافه کنید

نمک، فلفل و زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید و بگذارید بپزد تا ادویه ها مخلوط شوند.

مرحله چهارم: مواد شنیسل را ورز دهید

همه مواد را با دست ورز دهید تا خوب مخلوط شوند. مخلوط را حدود نیم ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند.

توجه داشته باشید که میزان ورز دادن بر روی کیفیت و بافت نهایی برش ها بسیار تاثیر می گذارد. مواد را ورز دهید تا غلظت یکنواختی حاصل شود. نگه داشتن مواد در یخچال نیز دلیلی است که برش ها یخ نمی زنند و به راحتی پخته نمی شوند، بنابراین مطمئن شوید که مواد را پوشانده و در یخچال نگهداری کنید.

مرحله 5: برش ها را بپزید

حالا تابه را گرم کنید و به مقدار لازم روغن بریزید. اجازه دهید روغن آنقدر داغ شود تا به تابه نچسبد. مقداری مخلوط را در کف دست خود بریزید و به صورت دایره یا بیضی برش دهید و در تابه بجوشانید.

حتما کتلت ها را نازک برش دهید تا مرکز آن خام نباشد. برای تهیه کتلت می توانید از قارچ های آماده موجود در بازار نیز استفاده کنید. همه مواد را در تابه نگه دارید و حرارت را کم کنید تا کتلت ها با حرارت ملایم سرخ شوند.

مرحله ششم: کتلت ها را زیر و رو کنید

وقتی طرف دیگر برش قرمز و طلایی شد، با چنگال برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. یادتان باشد استیک ها را تا زمانی که طرف دیگر آن سرخ نشده در تابه قرار ندهید، زیرا استیک ها بافت و حالت خود را از دست می دهند.

برای بررسی این موضوع به لبه های بیرونی کتلت دقت کنید وقتی خوب سرخ شد اطراف کمی از سطح تابه دور شده و طلایی و پخته می شود در این مرحله به راحتی می توانید برگردید. کتلت ها به طوری که طرف دیگر آن سرخ شده و سرخ شود.

برداشت شده از:  https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-کتلت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.