دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

روش های استخراج عطر

۵۱۰ بازديد


سه نوع ماده از مواد طبیعی مانند گیاهان، گل ها و چوب به دست می آید: مطلق، اسانس و رزین. شما می توانید مولکول ها را از مواد طبیعی استخراج کنید تا ترکیبات معطر مصنوعی ایجاد کنید. اما آنها چگونه این را انجام میدهند؟ در این مقاله با آکادمی عطرسازی همراه باشید.

استخراج عطار

ما مدت‌هاست که از رایحه‌های طبیعی اغلب به شکل عطر استفاده می‌کنیم. تاریخچه ای طولانی در مورد چگونگی خلق عطرها وجود دارد.

اما چگونه می توان عطر را از یک گیاه دریافت کرد؟ خوب، از طریق یک فرآیند تولید به نام ماینینگ. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، این کار آسانی نیست و روش های زیادی وجود دارد که برخی برای گیاهان خاص مناسب تر از بقیه هستند.

اولین مجموعه محصولات طبیعی معمولا با دست انجام می شود، مانند چیدن گل، ریشه، برگ و جمع آوری چوب. سپس استخراج نفت می آید. بسیاری از روش‌های استخراج معدن باستانی امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با فناوری مدرن برخی از آنها ناپدید شده‌اند یا روش‌های جدیدتر کارآمدتر شده‌اند.

1-مطلق

استخراج با حلال

اسانس عطرسازی Absolut یک عصاره طبیعی است. در حالی که همه با اسانس ها آشنا هستند، مطلق کلمه ای است که تقریباً هیچ کس نام آن را نشنیده است. برخی از مواد طبیعی باید با استفاده از حلال استخراج شوند تا به درستی عمل کنند. این امر در مورد بسیاری از گل ها مانند یاس، زنبق و لبدانوم صدق می کند.

در استخراج با حلال، ابتدا گیاهان را قبل از پوشاندن با حلالی مانند بنزن در یک ظرف استوانه ای دوار قرار می دهند. سپس مایع، مواد موثره گیاه را در خود حل کرده و یک ماده مومی شکل که حاوی روغن است، باقی می گذارد.

این ماده سپس در اتیل الکل حل می شود که می سوزد و باعث تولید عطر می شود.

هدف

این روش سنتی و یکی از قدیمی ترین روش های استخراج روغن از گل ها با استفاده از چربی است. امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و مدتهاست که سایر فرآیندهای استخراج جایگزین شده است. گل های ریز یاس یا رز را برای روزها در ورقه های شیشه ای پوشیده از چربی فشرده می کنند تا عطر خود را جذب کنند. سپس روغن ها با حل کردن چربی در یک حلال الکلی استخراج شدند. زمانی که تقطیر امکان پذیر نبود، Enfleurage روش اصلی استخراج بود.

2 - اسانس

تقطیر

اسانس رایج ترین روغن عطر است. عصاره ای طبیعی که عمدتاً از طریق تقطیر استخراج می شود. یک تکنیک کلیدی که برای بدست آوردن ترکیبات معطر از گیاهان و گلها استفاده می شود. پس از حرارت دادن مواد گیاهی، اسانس آنها با بخار تبخیر می شود. سپس ترکیبات با متراکم کردن بخار مقطر جمع آوری می شوند. معمولاً برای استخراج گل رز، نرولی، شمعدانی و بسیاری از مواد دیگر استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که ایرانیان اولین کسانی بودند که تقطیر را اختراع کردند که اجازه می دهد الکل را به عنوان ادویه به جای روغن نوشیده شود. به دلیل همین فناوری جدید، شاید دلیل تسلط ایرانیان بر صنعت عطرسازی باشد.

استخراج سیالات فوق بحرانی (مانند دی اکسید کربن)

سیالات فوق بحرانی به عنوان حلال برای استخراج اسانس از یک ماده استفاده می شود. دی اکسید کربن عمدتاً در عطرها استفاده می شود. در حالت فوق بحرانی (بین مایع و گاز) از ماده عبور می کند تا اسانس هایی را که اسانس ها از آنها به دست می آید استخراج کند.

این فرآیند که گران‌تر از تقطیر سنتی است، امکان ارائه رایحه را به روشی «نزدیک‌تر به طبیعت» می‌دهد، اما همچنین امکان استخراج رایحه‌هایی را فراهم می‌کند که با روش‌های سنتی مانند - استخراج با حلال‌های مایع یا تقطیر قابل استخراج نیستند.

3- رزین

تقطیر خشک

رزین ترشح شده از پوست درخت اغلب یک ماده چسبنده است. برای سال‌های متمادی، رزین‌ها، یا به عنوان بخور سوزانده می‌شوند یا به عنوان پیشکش برای خدایان، هنوز به طور گسترده در عطرسازی مدرن استفاده می‌شوند. آنها اغلب دودی، گرم و کهربایی هستند و به عطر عمیق می‌افزایند. کندر، مر و صنوبر همگی رزین هایی هستند که به رزین صمغ یا رزین سخت معروف هستند.

پوست را می توان با روش های مختلفی از بین برد، مانند کوبیدن پوست یا سوزاندن پوست، رزین را پشت سر گذاشت.

برخی از باقیمانده ها مانند کندر را نیز می توان با استفاده از برق همانطور که در بالا ذکر شد استخراج کرد.

4. اسانس های مصنوعی

شیمی ارگانیک

در این روش ترکیبات مولکولی عطر از طریق سنتز شیمی آلی تولید می شود. برای عطرسازان ضروری است که آنها را با مواد طبیعی استفاده کنند. آنها اغلب دارای یک جوهر هستند - همان مولکولی که در مواد طبیعی یافت می شود. برخی از مولکول ها مستقیماً از مواد طبیعی که از آن مشتق شده اند استخراج می شوند و گاهی نیز با استفاده از روش های شیمی آلی تولید می شوند. ترکیبات مصنوعی رایج عبارتند از مشک و نت های حیوانی و همچنین مولکول های Iso E Super و Ambroxan.

تقطیر جزء به جزء

بیشتر مولکول های معطر به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند. مواد طبیعی حاوی 12 تا چند ده مولکول معطر منفرد هستند. ترکیب شیمیایی آن حاوی مقادیر مشخصی در مقادیر بیشتر است و بنابراین مسئول بو و طعم این ماده خواهد بود. استخراج برخی از مولکول ها از مواد طبیعی می تواند از طریق تقطیر جزئی انجام شود.

سرها

خلاء یک تکنیک بسیار هیجان انگیز برای گرفتن بوها است که از یک شکل پرتو برای ایجاد مهر و موم هوا در اطراف یک جسم استفاده می کند، قبل از فیلتر کردن ترکیبات رایحه برای ارسال به آزمایشگاه. پس از تجزیه و تحلیل، بو را می توان با مولکول های مصنوعی بازسازی کرد. معمولاً روی گل‌ها یا وسایلی استفاده می‌شود که به‌طور سنتی به سختی به دست می‌آیند یا به سختی پیدا می‌شوند، اما می‌توانند روی هر چیزی استفاده شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.