چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

حمام خان یزد

۷۷۷ بازديد

 

Boyce, Mary (1975). "On the Zoroastrian Temple Cult of Fire". ↑ Boyce, “ĀDUR GUŠNASP”, Encyclopædia Iranica. ↑ Boyce, “ĀDUR BURZĒN-MIHR”, Encyclopædia Iranica. Encyclopædia Iranica (به انگلیسی). » آمده که با ترجمه انگلیسی هوراس جونز از متن یونانی «جغرافیای استرابو» همخوانی ندارد. ↑ در ترجمهٔ جونز «altar» آمده که با «fire altar» یا آدریان (آتشگاه، محراب افروزان) در ترجمهٔ فارسی از بنونیست همخوانی ندارد. آتشکده باستانی زرتشتیان یزد در مرکز استان یزد و در خیابان آیت الله کاشانی شهر یزد وقع شده است و در باغی زیبا با درختان کهن قرار دارد که عمارتی نیز در دل آن قراردارد. هر فرهنگ باستانی آداب و رسوم خاص خود را در مورد مرگ دارد. میدان نقش جهان در شهر اصفهان قرار دارد و به صورت مستطیلی طراحی شده است. بازسازی حجرههای قدیمی نقش جهان، در جهت حفظ هنر و گسترش صنایع دستی این شهر، در سالهای اخیر صورت گرفته است. در جانب دیگر نیز ابنیه ی عالیه ای است که در دو رتبه پست تر از عمارت سلطنتی هستند، اما بسیار متناسب و ظریفند.زمانی در این میدان نهری با جدولی به عرض شش قدم بود که در دور اینجا جریان داشت و بیست و پنج قدم از عمارات دور آن بوده است. به طور کلی در عمارت تاریخی چهلستون نقوش ترکیبی دیوارها و سقف تالار که در قالبهای زیبای لچک و ترنج قرارگرفتهاند و خطوط اصلی تقسیمات بنا که ترکیب زیبایی از نقاشی و کاشیکاری و سایر تزیینات متعدد و متنوع هستند، این اثر را بهصورت یکی از بهترین نمونههای معماری دوران صفویه تبدیل کرده است. یزد، یکی از استان های مرکزی و کویری ایران است که می توان در آن، کویرهای متعدد با رمل های ماسه ای و زیبا را یافت. روستای خرانق نیز یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان یزد است که در ۸۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده و از نظر معادن بسیار غنی است.

در جشن خاج شویان طی یک مراسم رسمی غسل تعمید حضرت مسیح را انجام می دهند. ↑ (ēwēnbed) به جای آورنده (کارگردان) مراسم. جای بسیار قشنگیه. وقتی که یه ساعتی توش وقت می گذرونید شاید یادتون بره که تو اصفهان هستید. باید اعتراف کنم خود من هم سالها با بیاعتنایی از کنارش گذشته بودم تا اینکه در یک غروب سربیرنگ زمستانی وقتی که شهر از شدت سرمای خشک خلوت بود، شنیدم یک کودک خطاب به مجسمه میگوید: «بگو ببینم چی تو دستت داری؟ حتی مدتی نیز ایجاد گالری در تونل مترو و در محدوده چهارباغ عباسی و بعد از آن بحث ایجاد موزه عبرت مطرح شده بود، اتفاقات فرهنگی که فقط در حد حرف ماند و دستکم در طول یک سال گذشته، میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان تصمیم به عبور قطار شهری از زیر این بناهای تاریخی منحصر به فرد در اصفهان گرفتند. طول اضلاع بلندتر آن 500 متر ( از شمال تا جنوب ) و طول اضلاع کوتاه تر آن تقریبا 165 متر می باشد. طول عمر مصالحی که در بنای آتشگاه به کار رفته است متعلق یه حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد مسیح می باشد. آتش بهرام یا آتش ورهرام از پیش از اسلام یعنی از ۱۵۲۰ سال پیش تا به حال خاموش نشده است و در داخل ساختمان، در اتاقی وسط عمارت، دور از تابش نور خورشید و در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. این مسجد در سال های 1324 الی 1365 تا حد زیادی بازسازی شد. اهمیت آتشکده ورهرام یزد نه به علت ساختمان آن (که نسبتاً جدید است) بلکه به علت آتشی است که در دل آن می سوزد و گفته می شود این آتش ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و به همین جهت نزد هموطنان زرتشتی ما از قداست زیادی برخوردار است.

این محل باید در سطحی بالاتر از زمین و مکانی بزرگ باشد. آتش سپند و کهن، درون مجمر بزرگی از جنس برنز است که در میان ساختمان آتشکده و در سطحی بالاتر از سطح زمین و به دور از باد و باران و تابش خورشید نگهداری می شود. یکی از طولانیترین بازارهای سر پوشیده یزد، بازار خان است که در میان مراکز خرید یزد اهمیت ویژهای دارد. در پشت ارسن، ساختمانها و باغهایی بوده که تا کنار زاینده رود ادامه داشته ولی امروزه بیشتر آنها از بین رفتهاند و تنها کوشکهای چهل ستون و هشت بهشت باقی مانده است. تماشای این تصاویر به شما کمک می کند تا بیشتر با آتشگاه اصفهان و کوه آن آشنا شده و دید بسیار خوبی از این مکان را به دست بیاورید. در جلوی ایوان آتشکده ستون های سنگی قرار گرفته است که در دست هنرمندان اصفهانی تراشیده شده اند و بعد به یزد آورده شده اند. در این بین خانه دهدشتی اصفهان یکی از بنا ها و خانه های بسیار تاریخی و زیبا به شمار می رود، که شما می توانید با جمع اوری اطلاعاتی درباره آن با سبک عماری این بنا آشنا شوید. باغ گلها اصفهان در میدان بزرگمهر ابتدای خیابان سلمان فارسی قرار دارد و دسترسی به این باغ زیبا از وسایل نقلیه عمومی می توانید استفاده کنید.

است که در نامهای جغرافیایی علامت نسبت فراوان است، از قبیل گرگان و … از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند بستنی و فالوده شیر حسین و هتل الزهرا و پمپ بنزین روحانیان و راهنمایی و رانندگی یزد و درمانگاه نیکو پور قرار گرفته است. در آن دوران پایتخت ایران از قزوین به اصفهان تغییر پیدا کرد. زمانی که شاه عباس اول، پایتخت را از قزوین به اصفهان تغییر داد، به فکر ساخت یک مقر و دولتخانه حکومتی افتاد. در سال ۱۳۱۳ رضاخان با ساخت یک آتشکده زرتشتیان یزد موافقت کرد و زرتشتیان با وقف زمین و استفاده از سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند اقدام به ساخت این آتشکده نمودند و نقشه های آن را هم مهندسین پارسی طراحی کردند. همان طور که به آن اشاره شد، این قسمت را که مردم ارامنه در کنار زاینده رود زندگی می کردند را با نام جلفای نو در حال حاضر می شناسند. حدود 12 سال بعد، یعنی در سال 1224، این حمام را از صفر تا صد بازسازی کردند. عکاس: ناشناس- دیوارها و طاقهای قوسی برای استحکام و مقاومت بالای بنا از آجر ساخته میشد.- دیوارهای حمام تا ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتری از کف زمین در حمامهای شهرهای اصلی یا حمامهایی که بیشتر مورد استفاده بودند، کاشیکاری میشدند. میتوانید بعد از رزرو هتل اصفهان در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا شما را بیشتر با این محله تاریخی و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم. در نزدیکی عمارت عالی قاپو از کدام جاذبههای دیدنی دیگر میتوان بازدید کرد؟ از دیگر جاذبههای باغ دولت آباد میتوان به بادگیر خشتی آن اشاره نمود که با ارتفاعی برابر با ۳۳.۸ متر بلندترین بادگیر خشتی جهان به شمار میآید. از دیگر محلههای بسیار کهن در بافت قدیم یزد میتوان به فهادان اشاره کرد که خانه لاریها و زندان اسکندر گل سرسبد جاهای دیدنی آن به شمار میرود.

فرودگاه شهید صدوقی یکی از بزرگترین فرودگاه های بین المللی کشور است که در شهر یزد قرار دارد. شهید اول، محمد بن مکی، البیان، تصحیح: محمد حسون، قم، ۱۴۱۲ق. بهار (ملکالشعرا)، محمد تقی (۱۳۸۱). در کنار نقاشی شاه عباس و محمد ولی خان، صحنهای از جنگ معروف چالدران بر دیوار کاخ نقش بسته است. کاشی کاری های سحر انگیز آن که نقش فروهر بر تن شان کشیده شده است هم هنر دست استاد کاران یزدی است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. برای مردم عادی نیز، فضای داخل میدان نقش جهان بهترین محل گردش و خرید بود. فضای میان سربینه و گرم خانه را در گذشته میان در می گفتند. اما با گذر زمان و بهتدریج در دین زرتشت مقرر میشود که آفتاب بر آتش نتابد؛ بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن جای داشت. شکل و بنای آتشکدهها در همهجا یکسان بوده، معمولاً هر آتشکده هشت درگاه و چند اتاق هشتگوشه داشته و آتشدان در وسط بنا واقع بوده و پیوسته آتش مقدس در آن میسوختهاست. در اتاق صوت انواع آلات موسیقی به شکل گچبری را مشاهده خواهید کرد که سبب می شود از منعکس شدن صدای پرندگان جلوگیری شود.

مجموعه ی تاریخی مذهبی آتشکده ورهرام یا آتشکده بهرام در خیابان آیت الله کاشانی در شهر یزد قرار گرفته است و یافتن آن اصلاً کار سختی نیست. ساعت بازدید این مجموعه ی منحصر به فرد در شش ماه اول سال 08:00 تا 11:45 و 16:00 تا 19:45 و در شش ماه دوم سال 08:00 تا 11:45 و 15:00 تا 18:45 است. این آتش را در جام برنزی بزرگی نگهداری می کنند که توسط لوحی شیشهای در محلی به دور از نور خورشید قرار می گیرد. ↑ به نظر میرسد استرابو اینجا در حال توصیف بخشی از اقوام ایرانی است که در جنوب، غرب، و جنوب غربی ایران کنونی ساکن بودند. در منوی کافه رمانُس انواع قهوه و نوشیدنیهای گرم، نوشیدنیهای سرد، چای ، دمنوش، وافل، شیک، کیک و دسر به چشم میخورد. شاید تعجب کنید که ما درباره کافه گفتیم و داریم یکی از خانه های تاریخی اصفهان معرفی میکنیم. با ورود به این کافه دیوارهای مملو از نقاشی، چشمها را به خود خیره میکند. معماری معاصر با حفظ ویژگیهای بنیادی خود در جهت انتزاعی شدن پیش رفت. ↑ در اینجا شباهت داستان پیدایش آذرگشنسب در متون پهلوی و پس از آن در ادبیات فارسی با محتوای سنگنوشتهٔ دیو خشایارشا قابل توجه است. میشود بگویید داستان چه بوده؟ سوغات تبریز شامل چه چیزهایی می شود؟ اتاق های هتل در قالب اتاق های استاندارد، چشم انداز، پردیس و سوئیت ها در قالب سوئیت معمولی، قاجار، صفوی، سبز و آپارتمان ها نیز شامل آپارتمان های دو و سه خوابه است. از آن جمله میتوان به تالار آینه، تالار هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی، آینهکاری، کاشیکاری دیوارها و سقفها اشاره کرد.

در این تالار طاقها و اتاق های بسیار بزرگ و زیبایی با تزئینات و نقاشی های بی نظیری وجود دارد که دیوارهای اتاق ها را پوشش داده اند و در کنار یکدیگر ترکیبی ایجاد کرده اند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. ورودی این اتاق دری چوبی می باشد. از هنگام ورود به اولین تالار عالی قاپو نقاشی بزرگی روی در ورودی پیش روی شماست. زمرشیدی، حسین، مسجد در معماری ایران، تهران، انتشارات کیهان، ۱۳۷۴ش. بعدها شد میدانی با دویست حجره در دو طبقه که اطراف آنرا، کاخ عالیقاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطفالله و سردر قیصریه در بر گرفتند. دیوارها هم در تمامی اتاق ها با آن های بسیار زیادی پوشانده شدند تمام سقف های کاخ همراه با موزاییک طرح دار عالی پوشانده شده اند و دالان ها که به آنها دالان گردش هم میگفتند به حالت بسیار زیبا و هماهنگی در کنار هم قرار گرفته اند. گفته می شود این محراب دارای یک قطعه کاشی دایره شکل است که در آن تمام رنگهای استفاده شده در مسجد به کار رفته است. از نکات منفی این آکواریوم این است که ورودی آن با ۳۰ پله مناسب سالمندان و افراد دارای مشکلات رفت و آمدی نیست! در زمان سلطنت شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین بنای این کاخ به همراه سر در ورودی آن ساخته شد. ↑ در ترجمه کتاب «دین ایرانی بر پایهٔ متنهای مهم یونانی» نوشته امیل بنونیست (انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۴) به جای «مغان مرده را …

↑ بنونیست، دین ایرانی بر پایهٔ متنهای مهم یونانی. بنونیست، امیل (۱۳۹۱). دین ایرانی بر پایهٔ متنهای مهم یونانی. بیضایی، بهرام (۱۳۹۱). هزارافسان کجاست؟ ↑ بیضایی، هزارافسان کجاست؟ ↑ نوشهر ترکیه کنونی. ↑ در روایت هرودت اما مغ برگزارکنندهٔ آیین تاج گل به سر دارد. ۱۰. در آخر باید بدانید که نقشه اصلی مسجد جامع، به شکل چهارگوش است که آن را تقلیدی از معماری کعبه میدانند. مسجد جامع یزد با یک سابقهٔ بلند و ۹۰۰ ساله، یکی از جاذبه های گردشگری یزد است. ورهرام که معنای آن آتش پیروزی است از عهد ساسانیان تاکنون روشن مانده و یکی از 3 آتش مهمی است که جایگاه ویژهای در میان مردم دارد. عمارت آتشکده در میان باغی مشجر و با اختلاف ارتفاعی 20 متری از سطح زمین ساخته شده است. اگر با ماشین شخصی قصد رفتن داریداین عمارت باشکوه در در خیابان استانداری، قرار دارد. معمولا در اکثر شهرها هم اگر دقت کرده باشید نقشۀ مرکز شهر همین است؛ انگار بازار و مسجد مانند دو جزء جداییناپذیر از هم، با تمام خلاقیت معماری و ساختمانیشان همیشه کنار هم بودند! ساختمانی با نمای سنگ سفید و کنگره ای در بالای دیوار و شش ستون که در جلوی در ورودی آن زیر طاقی قرار گرفتهاند و سر ستونهایی سنگی که هر کدام چهار سر گاو دارند و گویی تمام وزن این ساختمان را به دوش میکشند.

تصویر قرینه حوض مرمرین وسط ایوان در تزئینات سقف مشاهده میشود. این اقامتگاه دوست داشتنی دارای ۱۷ اتاق با تزئینات چشم نوازی است که حس نوستالژیک و دلنشین زندگی سنتی را القا نموده و اقامتی رویایی را فراهم می کند. تزئینات لایه چینی و کشته بری که شامل تزئینات نقاشی میشود، در طبقه اول تا پنج قرار دارند. سردر این گنبد دارای شکوه و عظمت خیره کننده ای است که شامل طاق نماهای متقارن، حوض بزرگ وضو، کاشی کاری ها و… این مسجد شامل بخش های مختلفی مثل ایوان اصلی، چند شبستان، کریاس، قنات، چاه آب، کتابخانه و گنبدخانه است که در طراحی و ساخت هرکدام دقت زیادی بکار برده شده است. در دوران خلافت عباسی ضعف های به وجود آمده اصفهان را نیز با نا آرامی های زیادی رو به رو کرد، اما وقتی آل بویه استقرار پیدا کرد اصفهان نیز آرامش از دست رفته خود را باز پس گرفت و شهر نیز مجددا با رشد و پیشرفت رو به رو شد. وقتی به مجموعه آتشکده وارد می شوید باغی را می بینید که عمارتی در میان آن و حوضی روبروی آن قرار گرفته است. وقتی پرندهای اهدا یا خریداری میشود، برای جلوگیری و کنترل بیماریهای احتمالی پرنده جدید را به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز در این بخش قرنطینه میکنند. به نام سه طبقهٔ اصلی اجتماعی در آن دوران یعنی طبقهٔ ارتشتاران و نظامیان، طبقهٔ کشاورزان و پیشهوران، و طبقهٔ موبدان و روحانیان، که با سه رنگ سرخ و سبز و سپید یا همان سه رنگ پرچم ایران مشخص میشدهاند، اهمیت مییابد. آتشی که موبدان از بامداد تا شامگاه، آن را کُنده و هیزم میدهند و پرستاری میکنند. نخست در محلهای به نام خلف خان علی در خانه یکی از موبدان بزرگ به نام موبد تیرانداز آذرگشسب نگهداری می شد و در سال 1313 پس از ساخته شدن این آتشکده به درون آن برده شد.

این بنا مربوط به دوران زندیه است و در ردیف حوزه های علمیه یزد به شمار می رود. بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید. دریافتشده در ۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱٥. ساختمان اصلی آتشکده بر بلندای نزدیک به ۲۱ متر از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان همیشه سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده و حوضی مدور و بزرگ که در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است قراردارد. حوضی که ورودی و مقابل بنا به شکل دایره ساخته شده با سکههایی طلایی رنگ رنگین شده است. این نکته را به یاد داشته باشید که ورودی شرقی آتشکده متعلق به زرتشتیان است و بازدید کنندگان فقط باید از ورودی غربی وارد شوند. ورودی شمالی نسبت به مخزن شیر، قرینه ورودی جنوبی است. نیایشگاه آدُریان محل نگهداری آتش مقدس است که در شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴، (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام) واقع شدهاست. سنگفرش ها , آجر ها , خاطره نویسی های روی دیوار , طاقچه های سنگی و جوی کوچک آب کنار سنگفرش , همه و همه در کنج ذهن هر بیننده ای تا ابد باقی میماند. بایگانیشده از اصلی در ۱۶ مارس ۲۰۱۵.

این بنا در آبان ماه ۱۳۱۳ خورشیدی با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند در زمینی که از سوی چند تن از زرتشتیان ایران از جمله برادران امانت به نام پدرشان اردشیر مهربان رستم امانت وقف شد ، ساخته شد. بخش دیگری از نمایشگاه به حضور مهم ارامنه در ایران که از دوره شاه عباس آغاز شد میپردازد. این پل که در شرق سی و سه پل قرار دارد و با معماری چشم نوازش همانند نگینی می درخشد به دستور شاه عباس دوم صفوی بر روی خرابه های پل حسن بیک در دوره تیموری ساخته شده و در زمان ترکمان ها تعمیر گردیده است. آنها از قسمت شرق به غرب یعنی در امتداد زنده رود یک خیابان ایجاد کرده و نام خواجه نازار که یکی از ثروتمندان محله نو جلفا بود را بر روی آن گذاشتند. سنگ بنای آدریان یا آتشکده تهران امرداد ماه ۱۲۹۳ خورشیدی، برابر با ۱۳ اوت ۱۹۱۳ میلادی، گذاشته شد و با همازوری پارسیان هند (بهرامجی بیکاجی) و زرتشتیان تهران در جشن آذرگان ۱۲۹۶ خورشیدی گشایش یافت. ماهنامه خبری و فرهنگی امرداد (۴۳۲): ۷. آتشکده یزد یکی از نمادهای شهر یزد و بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی این شهر کهن و نمونه ای از همزیستی ادیان گوناگون در کنار هم است. کتیبههای تاریخی که در آن قرار دارد یادگارهایی از دورههای مختلف است که از نظر تاریخی و فرهنگی اهمیت بسیاری دارند. در بالای این سر در آثاری از رضا عباسی دیده می شود. روبروی بنا مانند آتشگاه یزد حوضی بیضی شکل به قطرهای ۸ و ۴ متر دیده میشود.

در قسمت شرقی، روبروی موزه محل اسکان خلیفه وقت ساخته شده دو طبقه دارد که اسقف در طبقه دوم مینشست. از جمله نیایشها خواندن اوستا و گاتها است و در آن در برابر آتش خداوند یکتا ستایش میشود. ورود به آتشکده که نیایشگاه و محل مقدسی برای ارتباط با خداوند است آداب و رسوم خاصی دارد. آتشکده ورهرام یزد نیایشگاه زرتشتیان بوده است و به عادت همه ی عبادتگاه ها و آتشکده های زرتشتی ها بی زرق و برق و ساده و بی آلایش ساخته شده است. این نکته را فراموش نکنید که ساختمانی که در محل آتشکده بنا شده چندان قدیمی نیست، بلکه در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در زمینی که چند نفر از زرتشتی های ایران وقف کرده بودند ساخته شد. عکاس: ناشناسژان شاردن، جهانگرد فرانسوی، در سفرنامه خود اصفهان را شهری با ۴۸ مدرسه، ۱۶۲ مسجد، ۲۷۲ حمام و ۱۰۸۲ کاروانسرا معرفی میکند. حمام خان یزد یکی از این حمامها و از مشهورترین آنهاست که معماری ساده و چشمنوازش، محیطی دلچسب برای هر بازدیدکنندهای ایجاد میکند. زمانی که بنای هر دو مناره به بهترین شکل تمام میشود، استاد میبیند که پلکان مناره شاگرد (مناره سمت راست)، دوطرفه ساخته شده؛ درحالیکه پلکان مناره وی یکطرفه است. علتش این است که این یک قران برای اوفرق میکند یعنی اگرکه گرفت توی جیبش است واگرنگرفت توی جیبش نیست چون مال فرداست غریزه هرحیوانی جلب منفعت است ولواینکه آن منفعت به ضرردیگری تمام شود. یکی از برادران امانت، برادرانی که زمین آتشکده ورهرام را وقف کرده اند، چهار بار با کشتی بخار و پای پیاده به هند رفت تا رضایت انجمن پارسیان هند از طراحی و معماری آتشکده را جلب کند. خانه کلاهدوزها مثل بیشتر خانههای یزد، خانهای است باصفا در پنج طبقه که گذر یک رشته کاریز صدها ساله از بینش، تماشاییترش کرده.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره خودرو برای سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.