شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چگونه با انجام کمتر، برج میلاد بیشتری بدست آوریم

۶۱۰ بازديد

 

آبشار دوقلو حدود 20 متری در مسیر اصلی صعود به توچال و نزدیک به پناهگاه شیرپلا قرار دارد و ابش هنگام ریزش دوشاخه می شود. بام تهران یا همان بام توچال به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه توچال در رشتهکوههای البرز در شمال تهران آبوهوای دلچسب و دید فوقالعادهای که از بالا نسبت به شهر دارد و همچنین امکانات رفاهی فراوان، یکی از محبوبترین پاتوقهای آخر هفته خانوادهها، جوانان و ورزشکاران تهرانی است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند محوطه باز صحن امام زاده صالح و بازار تجریش و حرم حضرت صالح بن موسی (ع) و پمپ بنزین باغ فردوس شماره ۱۳۹ و مجتمع تجاری ارگ قرار گرفته است. با مراجعه به باغ موزه فردوس که به باغ معیری نیز شناخته می شود، می توانید از بخش های جذاب و مختلفی بازدید کنید که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم. جالب اینکه امیر شاه قدمی که گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی و اسکی ایران بود، بهعنوان مدل این مجسمه معرفی شد؛ علت این انتخاب به همکاری او در نجات سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی ساقط شده در ایران مربوط میشد که به پاس این کار ارزشمند، جان اف کندی، رئیسجمهور وقت آمریکا، در سال ۱۳۴۰ به او مدال لیاقت داد. از آنجایی که مرمرهای سبز رنگی در تزئینات این بنا به کار برده شده، نام کاخ مرمر برای آن انتخاب شده است. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله و آشنایی با یکی از قدیمی ترین مجموعه های تاریخی تهران لذت برده باشید. پلکان و بخشهای دیگری از ساختمان از مرمر اعلای یزد و دیوارهای داخل اتاق با کاغذهای طلایی برجسته پوشانده شده بود؛ اما پسرش دوستمحمدخان معیرالممالک اعتنای چندانی به باغ و ساختمان آن نکرد و با گذشت زمان ساختمان رو به خرابی گذاشت تا حدی که سنگهای مرمر آن کنده و به عمارت امیریه (مدرسهنظام) برده شد.

پس از ساخت این دروازه طرح برپایی اولین باغ همگانی پایتخت به نام «باغ ملی» در زمینهای داخلی میدان مشق برنامهریزی شد و پس از آن نام این دروازه به «سردر باغ ملی» تغییر یافت. سرانجام از بین معماران ایرانی، طرح حسین امانت از دانشگاه تهران برنده شد. پیکره الهه مادر ایلامی مربوط به 2 هزار سال پیش از میلاد که در خوزستان کشف شد. منبع عکس: سایت بنیاد رودکیطبقه سوم در ارتفاع ۳۹٫۵ متری از سطح میدان قرار دارد و جذابیت آن به شکافهای مستطیلی و عمودی است که از بادگیرهای ایرانی گرفته شده است. کوه دربند در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا و در شمال میدان قدس تجریش قرار گرفته است. در همین دوران، روزی ناصرالدینشاه که قصد سفر به قلعه خود در شمیران را داشت، از دربند عبور کرد. شاید الان کمتر کسی سراغش بره ولی واقعا باید از نزدیک ببینید این برج و موزه های داخلش رو. شما تا به حال باغ ملی و سردر زیبای آن را از نزدیک دیدهاید؟ شما هم از دیدن کاشیکاریها و تزئینات این بنا شگفتزده شدید؟ یکی از مهم ترین مسائلی که می توانید با آن مواجه شوید، مشکل عکاسی داخل عمارت فردوس است. اما اگر مشکل پیاده روی طولانی دارید، پس از پیاده شدن در ایستگاه مترو تجریش، راهی سمت جنوب خیابان ولیعصر شده و سوار اتوبوس های بی آر تی شوید.

از سمت شمال به پل تجریش، از سمت جنوب به پارک وی، از سمت شرق به رودخانه و از سمت غرب به خیابان ولیعصر منتهی شدهاست. پاساژ قایم تجریش با بوتیکها و گالریهای زیورآلات معروف و متنوعش، پاساژ 5 طبقه تندیس، بازارا پوشاک زیر گذر تجریش، بازار بزرگ تجریش و پاساژ نوروزی و صامعی چند تا از مراکز خرید اطراف بازار تجریش هستند. در نهایت هم پشت بام برج قرار دارد که گنبد زیبایی از بالاترین سطح برج بیرون زده است و از طبقه سوم برج شروع میشود و تا ارتفاع ۴۶٫۲۵ متری امتداد مییابد. شمسالعماره در سال ۱۲۸۴ با ارتفاع ۳۵ متری ساخته شد. این مکان پس از افتتاح به محلی برای خوشگذرانی های دسته جمعی تبدیل شد و جشن های مذهبی و مراسم آتش بازی در آن صورت می گرفت. بگذریم که ساخت همین ساختمانها، تبدیل به بلای جان این سر در زیبا و تاریخی شد. اگر از سمت خیابان امام خمینی و از مسیر خیابان ملل که در وسط میدان مشق قدیم قرار گرفته قصد بازدید از مجموعه را داشته باشید، در ابتدای ورود به مجموعه با این سر در زیبا مواجه خواهید شد. محسن بسیار باسواد بود و خدمات گستردهای در دانشگاه تهران کرد که در ادامه بخشی از آن را برایتان میگوییم.

این باغ جزو یادگاری های ارزشمند عهد قاجار در تهران است که به لطف معماری و جاذبه هایش یکی از بهترین مکان های دیدنی در تهران محسوب می شود. برای جداسازی حیاط اندرونی از حیاط بیرونی خانه موزه مقدم از دیواری به نام تجدد استفاده شده است که دارای چندین ستون به همراه طاق های مزین به کاشی می باشد. این مجموعه پهناور از چندین عمارت با شکوه جداگانه، چند تالار و بخش های مختلفی تشکیل شده است. مسیر بازدید به مسیری گفته میشود که شما میبایست برای ورود به طبقه فوقانی کاخ موزه از آن عبور کنید. گفته میشود عمر بعضی قسمتهای تخت مرمر که از بناهای دوره زندیه است از سایر قسمتهای کاخ گلستان قدیمیتر است. گفته میشود جیمی کارتر - رئیس جمهور وقت ایالات متحده - هم در این مراسمها حضور داشته است. در حال حاضر، مسئولیت اداره برج را بنیاد رودکی بر عهده دارد.همه آنچه که بهعنوان مجموعه فرهنگی برج آزادی میشناسیم، بهیکباره در سال ۱۳۵۰ ساخته نشد و فقط شامل ساختمان برج و بخش زیرزمین میشد.منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)دولت وقت در سال ۱۳۵۳ تصمیم گرفت موزهای زیر فضای میدان و برج آزادی در عمق ۱۵ متری بسازد و از همین رو طراحی آن به حسین امانت سپرده شد که نتیجه آن موزهای پیشرفته مجهز به بخشهای سمعی و بصری بود. برای دیدن دربند، تقریبا میتوانید در تمام روزهای سال اقدام کنید و اگر وقت داشتید، سری هم به جاذبههای اطراف آن مانند سورتمه گلابدره، کاخ سعدآباد یا درهها و آبشارها بزنید.

سینمای این مجموعه در روزهای 5 شنبه و جمعه، 15 هزار تومان هزینه در پی دارد. تالار نام آوران سینما: تصاویری از مشهورترین بازیگران سینمای ایران نظیر علی نصیریان، داریوش مهرجویی و … چنانچه تصمیم دارید با مترو به این موزه برسید میتوانید از ایستگاههای حسنآباد و دانشگاه امام علی (ع) سفرتان را آغاز کنید. حتما نظر و تجربه خودتان از دیدن باغ ملی را برای ما بنویسید. اگر زمانی به تهران سفر کردید حتما از این بنای تاریخی زیبا دیدن کنید و فراموش نکنید که میتوانید برای اجاره سوئیت کوچک یا آپارنمان شیک در این شهر به سایت پینورست سر بزنید. در خیابان شلوغ و پرهیاهوی امام خمینی در پایتخت، دروازهای قدیمی و تاریخی از دوران قاجار به یادگار مانده است که اکنون با نام سردر باغ ملی، از جاهای دیدنی تهران به شمار میآید. تقریبا تمام این بناها در دوران قاجار ساخته شدهاند و بهدلیل تاثیرات پادشاهان مختلف این سلسله، از جمله آغامحمدخان و ناصرالدین شاه، مجموعههای فراوانی نیز به این بناها اضافه شدهاند. با این حال در ادامه تمام روش ها و مسیر های منتهی به پارک نیاوران را بررسی خواهیم کرد. غار دربند رشی که یکی از برجسته ترین جاذبه های گیلان و شهر رودبار است که در جنوب رشت قرار گرفته است و در واقع یکی از اولین سکونتگاه های بشری در ایران است که قدمتش به بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش برمی گردد. مجسمه دربند تهران نماد ۳ متری این منطقه است که پنجاه سال پیش به افتخار سرهنگ امیر شاه قدمی که گروهی از کوهنوردان آمریکایی را که هواپیمای آنها به سمت کوههای شمال تهران سقوط کرد، نجات داد، ساخته شد. کاخ گلستان طی سالهای متوالی ساخته شد و در واقع هر چند سال یکبار بخشی به آن اضافه کردند. میدان مشق در واقع همان میدانی است که در محل باغ ملی امروزی قرار گرفته است و در زمان فتحعلی شاه قاجار از این میدان به عنوان محلی برای رژه و تمرین مشق قشون نظامی استفاده میشد.

منبع عکس: سایت بنیاد رودکیطبقه اول با سطح زمین ۲۳ متر فاصله دارد و از آن برای تعویض آسانسور استفاده میکنند و چیزی برای بازدید ندارد. رئیس - بقیه اش همان چیزی است که در لایحه هست و نوشتهاست با انواع ملخ الان دارند عمل میکنند. استفاده از بتن سفید در آن زمان کار جدید و مدرنی در ایران بوده است.یکی از جالبترین ویژگیهای برج آزادی این است که فضاهای مختلف برج محدود نشدهاند و از طریق روزنه و شکاف با سایر بخشها و حتی آسمان و بیرون از برج، ارتباط بصری دارند. جهت اطلاعات بیشتر در مورد ساعت های کاری این مجموعه با شماره تماس باغ فردوس تهران ارتباط برقرار نموده و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید. سپس می بایست در ایستگاه تجریش پیاده شده و با حدود 20 دقیقه پیاده روی، خود را در باغ فردوس ببینید. بلکه از سهراه زعفرانیه باید به سمت زعفرانیه بروید تا این موزه را نبش یک خیابان ببینید. تلاشهایی مستمر و موفق که تنها از کاهش گونههای درخت کاج پیش گیری کرده، بلکه ضمن استفاده بهینه و مدیریت دقیق شاخهها و تنه درختان کاج قطع شده با کاربردهای گوناگون ، ازطریق صنایع بازیافت، به چرخه اقتصاد باز می گردد. روبات پاسخگو صورتک یک پسربچه را دارد و پرسشهای مربوط به تاریخچه برج آزادی و شاخصههای معماری آن را به بازدیدکنندگان توضیح میدهد.پایگاه دانستنیها شامل دو سالن قرینه مدور است که برای تزیینات سقف آنها از معماری سنتی (گوشهسازیهای ایرانی-اسلامی) و مدرن استفاده شده است. موزه و خانهٔ مقدم در آغاز، عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتسابالملک از صاحبمنصبان مشهور دربار قاجاریان و رئیس ادارهٔ احتسابیهٔ تهران و وزیر مختار ایران در برن سوئیس، بوده که بعدها در اختیار فرزندش، محسن مقدم، استاد باستانشناسی دانشگاه تهران قرار میگیرد.

سپس در سال ۱۳۳۷، باغ و ساختمانهای داخل آن را وقف امور فرهنگی کرد؛ از جمله در سال ۱۳۵۲ قسمتی از آن برای استقرار مؤسسه لغت نامه دهخدا و مؤسسه باستانشناسی به دانشگاه تهران واگذار شد که همچنان دایر است. موزه سینما باغ فردوس به همت هنرمندان مشهور و محبوب کشور از جمله مرحوم عباس کیارستمی و زنده یاد عزت الله انتظامی در سال 1377 به طور رسمی افتتاح و سرانجام در سال 1381 میزبان موزه سینما در کشور شد. بعد از آن مالکیت باغ چند بار دست به دست شد تا سرانجام در سال ۱۳۱۸ ق، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، محمدولیخان سپهسالار تنکابنی آن را از ورثه امینالملک خرید. باغ ملی تهران پس از احداث سردر باغ ملی به دستور رضاخان و بر اساس طرح برپایی اولین باغ همگانی پایتخت، در میدان مشق تهران برپا شد. این دروازه از جمله مکانهایی در کشور است که هر ایرانی باید آن را از نزدیک ببیند؛ زیرا این بنای تماشایی با معماری خاص و بینظیر خود آدم را به تهران قدیم میبرد. طرح اولیه برج آزادی توسط حسین امانت ارائه شد که در آن سالها یکی از دانشجویان سالهای پایانی رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای تهران بود. علاوه بر ساختمان مهمانخانه بلدی، محل نمایش و محل سینما، محل ورزش و غیره در آخر میدان هم که به خیابان سپه وصل می شود، دَکاکین و مغازه های بزرگی ساخته خواهد شد که جزو مستغلات بلدی و به اجاره داده می شود. منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)میدان و برج آزادی از معماری و طراحی منحصربهفردی برخوردار است و در طراحی آن سعی شده است از المانهای معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهار طاقی، کاربندی و انواع کاشیکاری استفاده شود. ضلع شمالغربی این میدان به ترمینالهای مسافربری، ایستگاههای تاکسی، مینیبوس و اتوبوس اختصاص دارد، در ضلع شمال شرقی ساختمانهایی با کاربریهای اداری و تجاری و کیوسکهای روزنامه فروشی، بلیطفروشی و غیره دیده میشود، در ضلع جنوب شرقی آن پارک المهدی و در ضلع جنوب غربی سازمان ملی نقشهبرداری و محدوده فرودگاه مهرآباد قرار دارد.منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)اتوبوس: تقریبا از تمام نقاط شهر تهران و شهرهای حومه (مثل کرج، رباط کریم و اسلامشهر) به میدان و ترمینال آزادی تاکسی و اتوبوس تردد میکند.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)برج آزادی در نزدیکی یکی از مبادی ورودی و خروجی تهران قرار گرفته است که همه روزه مسافرتهای درونشهری و برونشهری بسیاری از طریق آن صورت میگیرد. بهترین کار استفاده از پارکینگ های عمومی در میدان تجریش است که حدوداً 20 دقیقه به صورت پیاده با باغ فاصله دارد. به همین دلیل میدان مشق هیچگونه کاربرد نظامی نداشت و عملا بدون استفاده مانده بود. قصهی باغ ملی از زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار آغاز میشود، وقتیکه شاه میدان مشق را برای رژه و تمرین نظامیها ایجاد کرد. مساحت باغ فردوس ۲۰۰۰۰ متر مربع و طول آن ۲۸۰ متر و شیب آن از شمال غربی به جنوب شرقی است. همچنین این مجموعه در نزدیکی بازارهای تجریش بوده و یکی از پیشنهادها خصوصا برای خانم ها، پس از گشت و گذار در باغ فردوس تهران، خرید از این بازارها است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. این مجموعه در زمان پادشاهی زندیه مورد توجه کریم خان قرار گرفت و بخشی که امروزه به خلوت کریمخانی مشهور است به آن اضافه شد. باغ نگارستان در سالهای 1222 تا 1228 و به منظور ساخت یک مرکز ییلاقی- حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ایجاد شد.

با وجود اینکه بخش عمده کاخ متعلق به دوران قاجار است، هر گوشه از این مجموعه منحصر به فرد تاریخ خاص خود را برای گفتن دارد. بعدها به مرور زمان مجموعههای دیگهای هم برای نمایش در موزه قرار گرفتند تا اینکه امروزه شاهد یک مجموعه غنی از آثار مختلف در این مکان هستیم. استفاده از خودرو برای رفتن به باغ فردوس تهران پیشنهاد نمی شود. باغ فردوس در محله باغ فردوس تهران و در خیابان ولیعصر،خیابان باغ فردوس واقع شده است. موزه نقشه تهران. بایگانیشده از اصلی در ۶ ژوئیه ۲۰۲۰. برج آزادی اولین نماد تهران است که سالها پیش از برج میلاد ساخته شد و همچنان بسیاری آن را نماد اصلی پایتخت ایران میدانند. کم کم میدان مشق به محل مسابقات اسب دوانی و دویدن تبدیل شد و دیگر کسی به کاربرد اصلی آن توجهی نداشت. نیز بعد از تبدیل عمارت بلور به برلیان، به آنجا منتقل میشود». هنگامی که آغا محمد خان در سال1206 ق/ 1171ش شیراز را تصرف کرد، دستور داد تا قصر وکیل ویران و آثار آن به ایوان دیوان خانه در تهران منتقل شوند. بعد از کودتای سال 1299 و سلطنت رضاشاه پهلوی، محل مشق و تمرین نظامیها به خارج از تهران منتقل شد و در این بین، میدان مشق بلا استفاده مانده بود. به دستور رضاشاه، سر در فعلی در مجاورت سر در سابق که در زمان ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شده بود، در همان ابعاد و اندازه و با کمک آلمانیها ساخته شد و پس از آن سر در قبلی تخریب شد. به دستور او بقایای جسد کریمخان را از شیراز بیرون آورده و در زیر پلکان این قسمت دفن کردند و شاه قاجار با هر بار عبور از پلهها و لگدمال کردن استخوانهای کریمخان زند احساس شعف میکرد! به دستور ناصرالدین شاه به عنوان سربازخونه ساخته می شه و خود شاه هم خیلی وقتها بالای ساختمون می نشسته و رژه سربازان رو نگاه می کرده.

در آن زمان، با وجود اینکه دربند تهران، تفرجگاه درباریان شده بود، اما همچنان حالوهوای سابق و بافت محلی خود را حفظ کرده بود. دربند در نزدیکی تجریش و در فاصله ۶ کیلومتری آن قرار دارد؛ بنابراین، بد نیست اگر به دربند تهران رفتید، سر راهتان سری به تجریش و بازار آن نیز بزنید. همچنین قیمت بلیط باغ فردوس تهران برای گردشگران داخلی، خارجی و دانشجویان در هر روز متفاوت است. شاید پس از بازدید باغ فردوس تهران، نیاز به کمی گشت و گذار در اطراف آن پیدا کنید. برای رسیدن به عمارت مسعودیه تهران و تماشای زیباییهای آن میتوانید از طریق خط 2 مترو به ایستگاه ملت رفته و بعد از خروج از ایستگاه در خیابان ملت، به سمت خیابان اکباتان بروید. از طریق خط دو مترو به ایستگاه ملت بروید و پس از خروج از ایستگاه در خیابان ملت به خیابان اکباتان بروید. برج آزادی از اون ساختمونهاییه که در زمان ساخت، خیلی از دوره خودش جلوتر بوده. کارشناسان از دوره قاجار به عنوان زمان آغاز تاثیر پذیری باغ سازی ایران از الگوهای غربی یاد می کنند؛ اما تا دوره پهلوی اثری از ایجاد فضای سبز عمومی یا همان پارک ها دیده نمی شود. پس از افتتاح، این پل مورد استقبال بسیار خوب مردم تهران قرار گرفت و به مکانی برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شد. در واقع اصل واژه «مشق» بهمعنای مارش فرانسوی بود که در زبان فارسی به مشق تبدیل شد. موزه مقدم چطور ساخته شد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.