شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آزمایشات لازم برای بیماری های مغزی و عصبی

۹۳۰ بازديد

 

برای چه بیماری هایی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری های مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی)، اعصاب محیطی و ماهیچه ها را درمان می کند. بیماری های عصبی می تواند شامل سردرد، صرع، فلج، اختلالات حرکتی مانند تشنج یا بیماری پارکینسون باشد.

سیستم عصبی شما مرکز فرماندهی بدن شماست. این سیستم هر چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید و انجام می دهید را کنترل می کند. یک متخصص مغز و اعصاب آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، بررسی می کند.

اگر به موضوعات کلی مرتبط با مغز و اعصاب، چگونگی پیدا کردن یک متخصص مغز و اعصاب خوب و ... علاقه دارید، می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

بیماری های ناشی از مشکلات عصبی نیز می تواند شامل بیماری ها و اختلالات عضلانی باشد که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر می گذارد. قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، بیماری شما باید به درستی تشخیص داده شود. این تشخیص نیز توسط پزشک عمومی انجام می شود.

اگر شرایط شما نیاز به جراحی داشته باشد، جراحان مغز و اعصاب که بر روی سیستم عصبی بدن جراحی انجام می دهند، وضعیت شما را تشخیص داده و در صورت لزوم جراحی مناسب را انجام می دهند.

پزشک مغز و اعصاب شما را معاینه می کند، آزمایش می دهد، بیماری شما را با دارو یا فیزیوتراپی درمان می کند. در ادامه این بخش از مقاله به برخی از عوامل اصلی مشترک در بیماری های مغز و اعصاب می پردازیم که عبارتند از:

سردرد

سردرد یکی از بیماری هایی است که همه ما از آن رنج می بریم. در هنگام سردرد، درد را در سینوس ها، بالای سر، عضلات سر، گردن و شانه ها یا در ناحیه سر جمجمه و مغز احساس می کنیم.

علائم سردردهای شدیدتر، مانند میگرن، ممکن است شامل استفراغ، سردرد شدیدتر یا مداوم، سردردی که به طور ناگهانی ایجاد می شود یا دردی که با فشار بدتر می شود، باشد. سردردی که از صبح زود شروع می شود می تواند با علائمی مانند تغییر بینایی یا حتی تشنج همراه باشد.

درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. این درد می تواند ناشی از یک بیماری یا آسیب باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

هنگامی که درد شدید نیست، می توانید به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید. اگر این درد با علائم دیگری مانند ضعف، بی حسی، مشکلات کنترل مثانه یا روده همراه باشد، می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه

سرگیجه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. سرگیجه که از علائم عدم تعادل است به راحتی توسط متخصصین مغز و اعصاب درمان می شود. سرگیجه باعث می شود احساس کنید که شما یا چیزهای اطرافتان در حال چرخش هستند و در نتیجه تعادل ندارند.

اگر سرگیجه شما شدید است، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک عمومی یا پزشک مراقبت های اولیه، پزشک متخصص مغز و اعصاب را پیدا کنید و او را برای درمان ارجاع دهید.

بی حسی یا بی حسی

بی حسی یا گزگز می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از علائم بیهوشی این است که می توانند گردش خون شما را متوقف کنند. با این حال، اگر گرفتگی ها ادامه پیدا کرد، به طور ناگهانی ظاهر شد، یا فقط در یک طرف بدن رخ داد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

همانطور که گفته شد، علائم بی خوابی یا اضطراب نیز می تواند از علائم سکته مغزی باشد، در این صورت باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آسیب پذیری

احساس ضعفی که برای آن باید به پزشک مراجعه کنید با خستگی یا درد عضلانی بعد از پیاده روی طولانی و بلند کردن اجسام سنگین متفاوت است. اگر ضعف عضلانی را تجربه می کنید که بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد یا قدرت عضلانی بازوها و پاها را از دست می دهد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. این درد می تواند ناشی از یک بیماری یا بیماری جدی باشد که بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، مانند سکته.

مشکلات حرکتی

مشکلات حرکتی، مانند مشکل در راه رفتن، لرزش یا حرکات ناخواسته، لرزش یا علائم دیگر، می تواند نشانه ای از مشکل در سیستم عصبی شما باشد. اگر این مشکلات در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

در حالی که چیزی مانند لرزش می تواند یک عارضه جانبی دارو یا اضطراب باشد، اگر لرزش بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمان مناسبی برای بیماری شما باشد.

تنش

تشنج می تواند شدید یا شدید باشد. علائم تشنج عبارتند از خیره شدن، از دست دادن هوشیاری، حرکات سریع دست و پا، مشکل در تنفس، گیجی یا از دست دادن هوشیاری. برخی از تشنج ها ممکن است به دلیل قند خون پایین یا ترک مواد اعتیاد آور رخ دهد. برای تشنج هایی که به طور ناگهانی یا بدون دلیل رخ می دهد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

پزشکان مراقبت های اولیه می توانند به تعیین شدت تشنج شما کمک کنند، اما اگر تشنج شدید و مکرر است، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات بینایی

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بخواهید در مورد آن به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید، اختلال بینایی است که می تواند ناشی از افزایش سن یا سیستم عصبی باشد. اگر مشکل به طور ناگهانی ظاهر شد و در هر دو چشم ظاهر شد، می توانید پس از راهنمایی و تشخیص چشم پزشک با یک متخصص مغز و اعصاب خوب مشورت کنید.

مشکلات حافظه یا سردرگمی

تکلم، مشکلات شدید حافظه، تغییرات شخصیتی یا سردرگمی همگی علائمی هستند که می توانند ناشی از ضعف یا مشکلات در مغز، ستون فقرات و اعصاب باشند. برخی از علائم ممکن است ناشی از ناتوانی های یادگیری یا بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر باشد. پزشک عمومی می تواند علائم شما را ارزیابی کند و سپس تصمیم بگیرد که آیا برای درمان بیماری خود به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید یا خیر. پرداخت

مشکلات خواب

بسیاری از مشکلات خواب، مانند دیر به خواب رفتن، آپنه خواب، یا اضطراب، کابوس‌های شبانه یا سایر مشکلات خواب، مشکلات عصبی هستند. نمونه ای از این اختلال، نارکولپسی است که یک اختلال عصبی است که علت مشخصی ندارد و می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از این علائم ممکن است بخشی از یک اختلال غیرعصبی باشد، اما اگر علائم مشکلات خواب شما شدید است یا هنوز به توصیه پزشک عمومی خود اعتماد ندارید، ممکن است لازم باشد با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب وقت بگیرید.

بیماری های شایع مغز و اعصاب

اولین قدم در درمان هر بیماری، تشخیص زودهنگام و تصمیم گیری در مورد درمان است. اختلالات ناشی از بیماری‌های مغز و اعصاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا آگاهی و تشخیص بیماری‌های رایج مرتبط به درمان هر چه زودتر این بیماری‌ها کمک می‌کند.

بیماری ها، اختلالات و آسیب های مربوط به سیستم عصبی اغلب نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. بیماری های ناشی از اختلالات عصبی می تواند برای فرد خطرناک باشد، پس بهتر است آن ها را تشخیص داده و سپس به پزشک مراجعه کند.

برخی از شایع ترین اختلالات عصبی که یک متخصص مغز و اعصاب می تواند درمان کند عبارتند از:

ایس او

سردرد

تهوع و استفراغ

تکان دادن

بیهوشی

نابرابر

دخالت در رفتار شخصی

اختلالات تنفسی

مشکل در دیدن

ضعف عضلانی

پارکینسون

اختلالات خواب

تکان دادن

فلج، آسیب یا ضربه مغزی

اختلالات خوردن و بلع

آزمایشات لازم برای بیماری های مغزی و عصبی

اولین قرار ملاقات شما با متخصص مغز و اعصاب با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی شما آغاز می شود. پزشکان می‌خواهند علائم شما و مدت زمان ابتلا به این بیماری عصبی را بدانند.

پزشکان ممکن است در مورد سایر متخصصانی که دیده‌اید یا درمان‌هایی که امتحان کرده‌اید بپرسند، و سپس یک معاینه فیزیکی که شامل آزمایش‌هایی برای موارد زیر است دریافت خواهید کرد:

سطح هماهنگی و تعادل؛

احساسات و بروز برخی رفتارها؛

نگرش های مختلف؛

قدرت بدن و قدرت عضلانی.

بسته به علائم و معاینه فیزیکی، متخصص شما ممکن است آزمایش‌های بیشتری را توصیه کند. این آزمایش ها ممکن است شامل تصویربرداری یا انواع دیگر آزمایش ها باشد. همچنین ممکن است برای کمک به متخصص مغز و اعصاب در تشخیص علائم شما به چندین آزمایش نیاز داشته باشید. اگر این آزمایشات را انجام ندهید، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز کند.

انواع تست های تصویربرداری

انواع مختلفی از آزمایش ها یا آزمایش های تصویربرداری وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری شما برای شما تجویز می کند. این تست ها عبارتند از:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI از تصاویر مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز استفاده می کند. این تست می تواند به متخصصان بزرگ در تشخیص و بررسی تورم و سایر آسیب ها کمک کند.

توموگرافی کامپیوتری (CAT یا سی تی اسکن)

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. این آزمایش، که در بین متخصصان مغز و اعصاب بسیار رایج است، به پزشکان اجازه می دهد تا هر گونه ناهنجاری را که ممکن است باعث علائم شما شود، مشاهده کنند.

انواع تست های تشخیصی

تست ها یا تست های تشخیصی مختلفی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب ممکن است بر اساس نوع بیماری برای شما تجویز کند. این تست ها عبارتند از:

سونوگرافی داپلر یا داپلر ترانس کرانیال (TCD)

TCD آزمایشی است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مغز شما استفاده می کند.

الکتروانسفالوگرام (EEG)

در طول EEG، الکترودهایی بر روی پوست سر شما قرار می گیرند تا فعالیت الکتریکی مغز شما را اندازه گیری کنند.

کاستی عصبی عضلانی و الکترومیوگرافی (EMG)

EMG با وارد کردن یک سوزن کوچک در عضله برای آزمایش اعصاب و ثبت فعالیت الکتریکی در عضله انجام می شود.

پیرسینگ باسن

در حین پونکسیون کمری، کمر شما منجمد می شود و متخصص مغز و اعصاب مایع را از ستون فقرات شما خارج می کند. این به بررسی عفونت ها و سایر شرایطی که بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارد کمک می کند.

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال یک متخصص مغز و اعصاب خوب هستید، گواهی هیئت مدیره یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. این گواهی به شما می گوید که یک پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت های بهداشتی مغز و اعصاب دارد.

تجربه یک متخصص مغز و اعصاب خوب در سطح دوم را در نظر بگیرید. هر چه متخصص مغز و اعصاب تجربه بیشتری در مورد این بیماری داشته باشد، نتیجه درمان شما بهتر خواهد بود.

یک متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید که بتوانید در مورد بیماری ها با او صحبت کنید. اختلالات ناشی از بیماری های عصبی پیچیده است و نیاز به گفتگوی دقیق و قابل اعتماد بین متخصص مغز و اعصاب و بیمار دارد.

اگر نظراتی در مورد پزشک شما در وب سایت های مشکوک به اشتراک گذاشته می شود، بهتر است آنها را بخوانید و بر اساس همان نظرات مثبت و منفی تصمیم نهایی خود را بگیرید.

ما به شما بهترین متخصصان مغز و اعصاب را پیشنهاد می کنیم که سابقه پزشکی خوبی در این زمینه دارند. این متخصصان بهترین روش های درمانی را در اختیار شما قرار می دهند.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.